Feministen Jesus del 1

Kan man verkligen säga att Jesus var (eller är) feminist?
Det får du själv avgöra. Några inlägg kommer nu ägnas åt Jesus och hans bemötande av kvinnor.

Först ut är frågan: varför hade Jesus bara manliga lärjungar, om han nu var så för jämställdhet? Här ger jag min syn på den frågan.

Om Jesus valt kvinnor bland de 12 skulle det även innebära mycket stora problem. Det uppfattades under denna tid som mycket stötande och opassande om en ogift kvinna ens visade sig ute utan en manlig släkting, hon ansågs vara lösaktig eller prostituerad. Det vore därför helt otänkbart att ha med kvinnor i ett kringresande sällskap.

Det är inte heller riktigt sant att Jesus bara hade manliga lärjungar; det berättas i alla fyra evangelier om kvinnor som följde Jesus. Flera av dessa kvinnor är betydligt mer framträdande i evangelierna än några av de tolv (t.ex Marta, Maria och Maria Magdalena). Varför de inte tituleras som lärjungar skulle kunna bero på att man inte har hittat något ord på varken arameiska eller hebreiska för lärjunge i feminin form (jag skulle gärna läsa mer om detta om någon har tips på litteratur?). Verbet som används för kvinnornas efterföljande är grekiskans akolounthéo, som förekommer över 75 gånger i evangelierna i betydelsen: ”följande av Jesus i egenskap av att vara en lärjunge”. Det ska också sägas att något dylikt absolut inte förekom hos några andra rabbiner. Kvinnorna var ju normalt inte välkomna i det teologiska samtalet.

Det är även möjligt att några av de manliga lärjungarna hade sina fruar med sig (det är ju inget ovanligt att bara männen blir omnämnda). När Jesus i Mark 10:28-31 räknar upp allt som lärjungarna har lämnat för att följa honom, nämner han inte fruar. Petrus hade dessutom med sig sin fru på sina missionsresor; det är möjligt att hon (och andra med henne) var med även under den här tiden. Jag vet dock inte hur trovärdigt detta är, då jag inte har stött på tanken i särskilt många källor.

Dessutom kan Jesu val att ha 12 manliga lärjungar bero på att dessa skulle symbolisera de 12 stammarna i Israels folk. Denna symbolik skulle troligtvis inte ha uppfattats på alls samma sätt i den samtida kulturen om de 12 inte varit män. Själv tycker jag att detta är ett starkt argument (jag råkar vara svag för symbolik och paralleller mellan GT och NT).

Med detta sagt menar jag att det inte är något starkt argument mot kvinnligt ledarskap att Jesus bara hade manliga lärjungar. Lärjunge är inte detsamma som vare sig präst, församlingsledare, predikant eller någon annan nutida ledarroll. Därför anser jag att vi inte kan dra några slutsatser om dessa funktioner utifrån lärjungaskaran. Dessutom var signalen som hans samtid uppfattade knappast att ”den där mannen vill bara ha manliga lärjungar”, utan snarare att han var radikal som inkluderade kvinnor på så många sätt. Mer om det kommer i framtida inlägg.

3 reaktioner till “Feministen Jesus del 1

  1. Hej Malin! Upptäckte precis din blogg, den verkar fantastisk! Jag går bibelskola i år, och skriver just nu ett arbete om Jesus kvinnliga lärjungar med koppling till kvinnligt lärjungaskap idag. Mycket av den fakta du använt i det här blogginlägget skulle vara superintressant att ha med i arbetet, och verkligen hjälpa det att ta ett steg vidare. Framför allt det om lärjungarnas eventuella fruar, och det om ordet akolounthéo som används om kvinnorna som följer Jesus. Är det möjligen så att du har en eller flera källor att referera till, där jag skulle kunna få tag på den fakta jag letar efter?
    Tack på förhand!!
    /Sofia

    Gilla

    1. Hej Sofia! Vad roligt att du tycker om bloggen! Det jag skrev om akolountheo m.m. läste jag in en text av Kristina Åkerman (”Kvinnor som lärjungar”). Dock är det lite oklart hur trovärdig den källan är (som jag nämnde i inlägget) för hon refererar själv inte vidare till andra källor. Jag försökte hitta den via google men lyckades inte, så jag kan mejla den till dig så kan du läsa den själv. Ett annat tips är att läsa Varför inte kvinnor? (eller Why Not Women?) av Loren Cunningham och David Hamilton. Den är lite förenklande och ganska svartvit, men väldigt lättläst och pedagogisk. Och i deras referenslista kan man leta vidare om man vill ha mer fördjupning kring något. Lycka till med ditt arbete!
      /Malin

      Gilla

  2. Tack för svar! Det var just via Åkermans text jag hittade din blogg när jag försökte googla mig fram till ursprungskällan till hennes påstående, så ja det är kanske lite svårt att använda den som en trovärdig källa. Vilket är synd när det var en så bra text och värdefull fakta. Men jag ska absolut se om jag hinner få tag på boken. Tack!

    Gilla

Lämna en kommentar