Skapelseordning del 2

Att kommentera Paulus’ syn på skapelseordning är en omfattande uppgift. Hela Paulus teologi kring kvinnligt och manligt läggs ofta (inom ELM) fram som en skapelseordning, oavsett om det är något Paulus explicit skriver eller inte. Det blir lite för mycket att gå in på allt Paulus säger i ett enda inlägg, utan det behöver tas upp bit för bit. Detta inlägg blir därför mer av en kortfattad överblick över kommande innehåll i bloggen.

”Mannen är kvinnans huvud” skriver Paulus på ett par ställen. Detta är orsak till stora diskussioner teologer emellan. Vad betyder det att vara huvud? Det är en svår fråga och egentligen kan nog ingen ”sida” påstå sig vara helt 100-procentigt säker på hur det ska tolkas. I dagens kultur och bildspråk kan det kännas naturligt att tolka huvud som överordnad, den som bestämmer. Det är inte alls säkert att det var fallet då Paulus skrev som han gjorde. Man hade exempelvis inte bilden av att det var hjärnan som styrde kroppen, utan hjärtat. Istället kan huvud snarare ha stått för ursprung/källa, eftersom man trodde att mannens säd kom från huvudet, och att det var enbart spermierna som var början till det nya livet. Denna tolkning ger en helt annan innebörd av Paulus’ metafor. Detta är som sagt en stor diskussion, som jag kommer att gå in på mer längre fram.

En annan sak som är viktig att poängtera är att det är stor skillnad mellan undervisning riktad till män och kvinnor inom äktenskapet, och undervisning om ledarskap i Guds rike. De texter som handlar om att kvinnan ska underordna sig handlar nästan uteslutande om äktenskapet (t.ex. Ef 5:24 ”Som församlingen underordnar sig Kristus, skall hustrun i allt underordna sig sin man”). Det är inte alls självklart att de texterna är relevanta när det kommer till hur vi ska använda våra gåvor i församlingen.

Gällande undervisningen om män och kvinnor inom äktenskapet så har jag inte fördjupat mig lika mycket i det (ännu, det kanske kommer), men en kommentar man kan säga om dessa texter är att hela sammanhanget behöver läsas med samma förståelse. Paulus riktar sig till alla delar av en familj: mannen, kvinnan, barnen och slavarna. Undervisningen handlar alltså om hur de kristna ska förhålla sig till sin sociala situation och kontext. Läser man uppmaningarna till hustrun som universella, behöver man således även läsa uppmaningarna till slavarna som universella. En lättillgänglig undervisning som beskriver det här lite mer finns att lyssna på här, det är två predikningar som följer på varandra om Efesierbrevets riktlinjer, bl.a. kvinnans underordning:
https://podcasts.nu/avsnitt/united-malmo/changed-del-5
https://player.fm/series/united-malmo/changed-del-6
Predikningarna kommer ifrån United Malmö, en församling som nyligen gått med i EFS och som lägger ut mycket bra undervisning (tipstips).

Paulus’ texter om ledarskap och kvinnligt och manligt är betydligt färre och svårare att tolka. De texter som används flitigast för att stärka det manliga ledarskapet är 1 Kor 14 (kvinnorna skall tiga i församlingen) och 1 Tim 2 (jag tillåter inte att en kvinna undervisar). Mer om dessa texter kommer att komma. Kortfattat tror jag att texterna är riktade till en specifik situation, med specifika problem som Paulus bemöter. Jag tror också att de måste tolkas i ljuset av resten av Bibeln, exempelvis Jesus, Paulus’ teologiska texter (såsom Gal 3:28, ”Här är varken jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus”) och hur Paulus själv relaterar till kvinnliga ledare.

Detta var en liten teaser om vad som kommer att tas upp längre fram.

En reaktion till “Skapelseordning del 2

Lämna en kommentar